Поиск по всему репозиторию:
Формирование у детей умений усваивать и выражать ценности
Открыть/скачать файлы документа
Автор
Дата издания
2011Издательство
БрГТУУДК
378:159.9Библиографическое описание
Кшыська, С. Формирование у детей умений усваивать и выражать ценности / С. Кшыська // Вестник Брестского государственного технического университета. Серия: Гуманитарные науки. – 2011. – № 6. – С. 144–148.Аннотация
Ценности и связанные с ними эмоции, или переживание ценностей, формируют онтологическую безопасность человека, и достижения субъектом этого состояния является требованием, выполнение которого обеспечивает субъекту жизнь без разрушительных тревожных ситуаций. Они имеют ключевое значение в жизни каждого человека, являются существенными для социальной группы, в которой он должен функционировать. Четыре основные эмоциональные реакции: страх, гнев, печаль, радость, которые относятся к четырем основным типам различных ситуаций: угрозы, ограничения, лишения и удовлетворения имеют свои уровни, опенки содержательные различия. Одна и та же эмоция может существенно различаться в зависимости от отношения индивида к данной ситуации, от ее понимания. Итак, каким должно быть усвоение эмоций (как важной разновидности ценностей), чтобы обеспечить ребенку, а в будущем взрослым, значительную эмоциональную безопасность, понимаемую как особый вид безопасности онтологической. Достаточно ли эмоции только понять? Доступны ли на книжном рынке руководства как справиться самому с эмоциями, обеспечивают ли они усвоение эмоций? Решает ли современный монологической подход психологической педагогики к ребенку проблему распознания, переживания и рефлексии эмоций детьми?
Аннотация на другом языке
Values bounded up with emotions, known as experiencing the values, build human ontological safety. This state of mind ensures living with no destructive fears. Values play significant role not only in every human's life, but also in a group that a human exists, There are four elementary emotional reactions: fear, anger, sadness, and joy. They respectively refer to four elementary situations: threat, restriction, deprivation, and satisfaction. They have their degrees, shades, and essence variety. The same emotion can be different depending on the attitude towards the situation, and the understanding of that situation. Therefore, how the emotion (as a crucial type of value) should be adopted to provide a child, who will become an adult, with the highest emotional safety implied as ontological safety? Is it enough to just understand the emotions? Are the guide-books about handling emotions enough? Does the modern monologue-wise treatment of children solve the problem of recognition, experience, and inclination of emotions by the youngsters? Values bounded up with emotions, known as experiencing the values, build human ontological safety. This state of mind ensures living with no destructive fears. Values play significant role not only in every human's life, but also in a group that a human exists. There are four elementary emotional reactions: fear, anger, sadness, and joy. They respectively refer to four elementary situations: threat, restriction, deprivation, and satisfaction. They have their degrees, shades, and essence variety. The same emotion can be different depending on the attitude towards the situation, and the understanding of that situation. Therefore, how the emotion (as a crucial type of value) should be adopted to provide a child, who will become an adult, with the highest emotional safety implied as ontological safety? Is it enough to just understand the emotions? Are the guide-books about handling emotions enough? Does the modern monologue-wise treatment of children solve the problem of recognition, experience, and inclination of emotions by the youngsters?
URI документа
https://rep.bstu.by/handle/data/16357Документ расположен в коллекции
- 2011 [58]
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрибуция-Некоммерчески») 4.0 Всемирная.