dc.contributor.author | Poprykailo, Alexander Vitalievich | |
dc.contributor.author | Costykovich, Gennady Alexandrovich | |
dc.contributor.author | Verameichyk, Andrei Ivanovich | |
dc.contributor.author | Auchynnikau, Evgeny Vitalievich | |
dc.contributor.author | Khvisevich, Vitaly Mikhailovich | |
dc.contributor.author | Onysko, Sergey Romanovich | |
dc.coverage.spatial | Brest | ru_RU |
dc.date.accessioned | 2023-02-23T07:55:46Z | |
dc.date.available | 2023-02-23T07:55:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | On the wear mechanism of cardan gear joints / A. V. Poprykailo [et al.] // Vestnik of Brest State Technical University. – Brest : BrSTU, 2022. – № 3. – P. 31–33. – Bibliography: p. 33 (5 titles). | ru_RU |
dc.identifier.uri | https://rep.bstu.by/handle/data/32650 | |
dc.description | Попрукайло А. В., Костюкович Г. А., Веремейчик А. И., Овчинников Е. В., Хвисевич В. М., Онысько С. Р. О механизме изнашивания шарниров карданных передач | ru_RU |
dc.description.abstract | In connection with the improvement of vehicles, power plants, an increase in their power, operational life, requirements for reliability and safety of use necessitate the development of new modifications of the main components and assemblies, incl. drive shafts. In this paper, an analysis of the main types of wear of cardan gears operating in various conditions is carried out. It is shown that the main types of wear of universal joints are: fatigue and abrasive wear, false brinelling, pitting, fretting. To reduce the effect of these types of wear, a comprehensive approach has been proposed, which consists in the development of highly effective methods for hardening the working surfaces of parts, the creation of thin-film composite coatings for friction parts, the development of new compositions of new generation lubricants based on mineral and synthetic oils. | ru_RU |
dc.language.iso | en | ru_RU |
dc.publisher | BrSTU | ru_RU |
dc.subject | карданная передача | ru_RU |
dc.subject | cardan shaft | ru_RU |
dc.subject | friction | ru_RU |
dc.subject | трение | ru_RU |
dc.subject | materials | ru_RU |
dc.subject | материалы | ru_RU |
dc.title | On the wear mechanism of cardan gear joints | ru_RU |
dc.title.alternative | О механизме изнашивания шарниров карданных передач | ru_RU |
dc.type | Статья (Article) | ru_RU |
dc.identifier.udc | 621.22:538.975 | ru_RU |
dc.abstract.alternative | Оценены изменения годового стока равнинных рек на основе метода, основанного на восстановлении естественного стока последних десятилетий, в течение которых происходили его существенные антропогенные изменения. Для этих целей использованы данные о стоке рек (притоков рассматриваемых рек и их верхних частей), водный режим которых относительно слабо изменен антропогенным воздействием. Данные о восстановленном речном стоке сравнивались с антропогенно-измененным стоком за этот период и за предшествующий ему базовый период, когда антропогенным воздействием можно пренебречь. Показано, что климатические и антропогенные факторы действуют на сток как однонаправленно, увеличивая или уменьшая его, так и в противоположных направлениях. При этом влияние антропогенных факторов, главным образом водохранилищ и водопотребления, соизмеримо с влиянием климатических факторов, а во многих случаях превосходит его. | ru_RU |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.36773/1818-1112-2022-129-3-31-33 | |