Search

Show simple item record

dc.contributor.authorТур, Виктор Владимирович
dc.contributor.authorТур, Андрей Викторович
dc.contributor.authorДереченник, Станислав Станиславович
dc.coverage.spatialБрестru_RU
dc.date.accessioned2020-08-03T13:49:04Z
dc.date.available2020-08-03T13:49:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationТур, В. В. О назначении требуемых мер надежности при разработке национальных нормативных документов по проектированию строительных конструкций / В. В. Тур, А. В. Тур, С. С. Дереченник // Вестник Брестского государственного технического университета. Серия: Строительство и архитектура. – 2020. – № 1. – С. 2–15 : ил. – Библиогр.: с. 14–15 (28 назв.).ru_RU
dc.identifier.urihttps://rep.bstu.by/handle/data/6596
dc.descriptionV. V. Tur, A. V. Tur, S. S. Derechennik. ABOUT TARGET RELIABILITY LEVELS ESTABLISHING IN NATIONAL CODES FOR STRUCTURAL DESIGNru_RU
dc.description.abstractВ соответствии с действующим ТКП EN1990 [5] конструкции следует проектировать таким образом, чтобы в течение проектного срока службы, с соответствующим уровнем надежности и оптимальными экологическими затратами, они: (1) воспринимали все воздействия и влияния, появления которых следует ожидать в процессе эксплуатации; (2) удовлетворяли требованиям пригодности к нормальной эксплуатации и (3) долговечности. Перечисленные требования являются взаимосвязанными и совместно формулируют целевые значения мер надежности, вносимые в нормы. Принятая в настоящее время классификация конструкций (классы СС), включенная в актуальный EN1990 [8], не нашла широкого применения при реальном проектировании, основана на неясной качественной дифференциации и описании последствий отказа конструкции или конструктивной системы. Результаты анализа различных подходов к назначению требуемых мер надежности (анализ рисков с “F-N” кривыми, монетарная оптимизация, принцип предельных затрат на спасение жизни, LQI), приведенные в статье, позволили сделать вывод о том, что целевые уровни надежности следует устанавливать, рассматривая экономическую (стоимостную) оптимизацию совместно с принципом предельной стоимости спасения жизни (LQI-принцип), оба эти подхода учитывают последствия отказа и стоимость мер обеспечения безопасности.ru_RU
dc.language.isoruru_RU
dc.publisherБрГТУru_RU
dc.subjectрискru_RU
dc.subjectоптимизацияru_RU
dc.subjectнадежностьru_RU
dc.subjectвероятность отказаru_RU
dc.subjectriskru_RU
dc.subjectoptimizationru_RU
dc.subjectreliabilityru_RU
dc.subjectprobability of failureru_RU
dc.titleО назначении требуемых мер надежности при разработке национальных нормативных документов по проектированию строительных конструкцийru_RU
dc.typeСтатья (Article)ru_RU
dc.identifier.udc624.012ru_RU
dc.abstract.alternativeAccording to EN1990 [8] a structure shall be designed and executed in such way that it will, “during its intended life, with appropriate degrees of reliability and in an economical way: (1) sustain all actions and influences that are likely occur during its execution and use; (2) meet the specified serviceability requirements for the structure; (2) meet the specified reliability requirements”. For the purpose of reliability differentiation, consequences classes (CC) was established in EN1990 [8] by considering the consequences of failure or malfunction of structure. Depending on the structural form and expected failure mode particular members way be designed in the same, higher or lower consequences class than for the entire structure. As was shown in [7], structural codes, such as Eurocodes, aim to delivering structures with an appropriate degree of reliability, while taking into account economic criteria. Procedures and current codified criteria for risk and reliability differentiation inherent in actual standards, and especially in the currently valid and proposed new versions of the EN1990 are reviewed in this paper. It is shown that the classification of structures in EN1990 based on consequences of failure is an approach that has not yet been widely implemented in everyday design [7]. As was shown in [7], a major reason is that the description of the consequences in the proposed classes is rather vague and unclear. Moreover, the target reliability levels recommended in current documents are inconsistent in terms of criteria and their parameters. Therefore, practical rules for classification of structures and for implementation are still need. Based on the results of analysis it is recommended to specify the target reliability parameters considering economic (monetary) optimization and the marginal life-sawing costs principle (LQI-index), as both these approaches take into account the failure consequences and the costs of safety measures.ru_RU
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.36773/1818-1212-2020-119-1-2-15


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record